Contabilitate sau consultanță contabilă

Înregistrarea operațiunilor economico – financiare cum sunt vânzările, achizițiile, plățile și încasările.

Întocmirea documentelor justificative și contabile de contabilitate primară precum și a registrelor de contabilitate;

Determinarea și înregistrarea impozitelor și taxelor datorate din activitatea desfășurată, precum și întocmirea și depunerea declarațiilor fiscale referitoare la impozit pe venit, TVA, impozit pe profit etc.

Gestionarea Salarizării:  pontaje, taxe salariale, State de plată, fluturași, declarație 112, ordine de plata (OP), Operațiuni Revisal, Administrare dosar personal, Întocmire adeverințe, vechime, bancă, medic, etc, Consultanță în probleme de legislația muncii, Întocmire documente încetare contract individual de muncă, nota lichidare; Întocmire și depunere dosar convenție șomaj, Întocmire dosar concedii medicale și depunerea la Casa de Sănătate, Întocmire Regulament Intern clauze standard, Model informări G.D.P.R. personal, Întocmire dosar personal la angajare conform legislației( contract de muncă, fișa de post, etc.), informare conform art. 17 Codul Muncii, Stabilirea deducerilor de bază și suplimentare, Stabilirea criteriilor de evaluare a activității profesionale a salariatului.

Monitorizarea și analizarea costurilor operaționale, Crearea și gestionarea bugetelor, Urmărirea costurilor operaționale și identificarea modalităților de optimizare a acestora pentru a îmbunătăți profitabilitatea, Elaborarea de rapoarte pentru management, care ajută la luarea deciziilor.

Întocmirea manualului de politici contabile, Analiza corectitudinii datelor introduse, erorilor de operare și identificare a factorilor generatori

Analiza fluxurilor financiare și a cash-flow-ului, datoriilor și a creanțelor, Consultanță privind dezvoltarea și implementarea procedurilor de lucru în sistemul contabil, Consultanță privind legislația financiar-contabilă, Servicii de revizuire contabilă, Rapoarte de consultanță privind opinia legală și recomandările aferente.

Evidența distinctă la nivelul proiectelor prin monitorizarea și raportarea costurilor și veniturilor asociate proiectelor specifice și asigurarea unei alocări corecte a costurilor pe proiecte.

Întocmirea și prezentarea situațiilor financiare, respectiv bilanțul contabil, contul de profit și pierdere, situația fluxurilor de numerar și situația modificărilor capitalurilor proprii.

Evaluarea performanței financiare a entității prin analiza indicatorilor financiari, tendințelor și variațiilor în cadrul situațiilor financiare, Planificarea financiară pe termen scurt și lung prin elaborarea de bugete și prognoze pentru a ghida deciziile manageriale, Furnizarea de suport decizional pentru management: Oferirea de informații financiare relevante și analizate către management pentru a susține luarea deciziilor strategice și operaționale.

Gestionarea relațiilor cu auditorii: Colaborarea cu auditorii interni și externi pentru a facilita procesele de audit și a asigura transparența și acuratețea informațiilor financiare.

Aspecte importante

Organizarea contabilității ține de forma de organizare juridică.

Ca persoană juridică (societăți, instituții, asociații, organisme, inclusiv subunitățile fără personalitate juridică ale acestora) există obligația legală fie de a încheia un contract cu un membru CECCAR, fie să angajeze, cu contract de muncă, un economist. Neîndeplinirea niciunei dintre cele două condiții, poate conduce la primirea de amenzi cuprinse între 1.000 și 10.000 lei.

Ca întreprinzător persoană fizică (PFA, I.I., profesii liberale și alți prestatori liber – profesioniști) aveți obligația fie să vă însușiți cunoștințele pentru conducerea contabilității proprii, fie să angajați un economist sau să colaborați cu un contabil autorizat, cazuri ce vă exonerează de răspunderea aplicării eronate a reglementărilor contabile.  Din acest punct de vedere, obligațiile contabile sunt distincte de cele fiscale, iar la nevoie, răspunderea poate reveni în sarcina contabilului, numai în măsura termenilor contractuali agreați de părți.

Forma de organizare se alege primordial în funcție de restricțiile prevăzute de legislație, iar de cele mai multe ori opțiunea are la bază criterii de Optimizarea fiscală.

Taxa pe valoare adăugată și taxele salariale se datorează în aceeași măsură indiferent de forma de organizare a entității economice.

În schimb, persoanele fizice datorează impozit pe venit în cotă de 10% din venitul net, reprezentând diferența dintre veniturile impozabile și cheltuielile deductibile, iar persoanele juridice datorează fie impozit pe profit în cotă de 16%, fie impozit pe venitul microîntreprinderilor în cotă de 1% sau 3%, dacă baza impozabilă respectiv valoarea facturilor emise anual, excede 60.000 euro, exclusiv TVA.

Bunurile și fondurile bănești înregistrate în contabilitatea societăților sunt proprietatea acestora. Acestea se pot folosi de către asociat doar sub forma de: restituirea împrumuturilor acordate în prealabil, firmei ori dividende, dacă activitatea a fost generatoare de profit. Folosirea activelor pentru interes personal, cu excepția cazurilor enumerate mai sus, va avea ca și consecință sancționarea de către organele de control.

În cazul în care firma înregistrează profit, asociații pot decide, printr-o hotărâre AGA (Adunarea Generală a Asociaților), distribuirea și plata dividendelor odată la 3 luni, în lunile aprilie, iulie, octombrie și ianuarie a anului următor, după depunerea situațiilor financiare interimare.

În cazul în care se dorește distribuirea anuală, decizia se va lua după depunerea situațiilor financiare anuale.

Sunt obligați să completeze declarația unică persoanele (fizice) care:

  • Obțin venituri din Activități Independente (PFA / I.I. / I.F. / CMI / Liber Profesioniști).
  • Obțin venituri din Chirii.
  • Tranzacționează criptomonede.
  • Obțin venituri din Investiții (dividende, bursă etc).
  • Optează pentru asigurări de sănătate deși nu au această obligație.

Pentru activitățile independente (PFA, I.I. Liber Profesioniști), taxele valabile începând cu 01.01.2024 sunt:

  • impozit 10% din venitul net pentru contabilitate PFA în sistem Real, sau din norma de venit
  • CASS, astfel: pentru un venit net mai mic de 6 salarii minime, adică sub 19.800 lei (pentru un salariu minim de 3,300 lei);
  • CASS anual = 1.980 lei pentru un venit net între plafoanele de 6 salarii și 60 salarii, adică între 19.800 lei și 198.000 lei;
  • CASS anual = 10% din venitul net (venitul realizat este peste plafonul de 60 salarii, adică peste 198.000 lei(;
  • CASS anual = 19.800 lei
  • CAS, astfel: pentru un venit net între de plafonul de 12 salarii și 24 salarii, adică între 39.600 lei și 79.200 lei;
  • CAS anual = 9.900 lei pentru un venit net mai mare de 24 salarii, adică peste 79.200 lei;
  • CAS anual = 19.800 lei.

Obligația utilizării caselor de marcat

Ordonanța nr. 28/1999 actualizată este actul normativ care reglementează obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale în România. Această ordonanță stabilește cerințele și regulile referitoare la utilizarea și gestionarea acestor dispozitive în activitățile comerciale și prestări de servicii.

Persoanele fizice și juridice, inclusiv întreprinderile familiale și alte entități din mediul privat, sunt obligate să utilizeze case de marcat electronice fiscale atunci când încasează, fie integral sau parțial, contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul sau a serviciilor prestate direct către populație. Această obligație se aplică indiferent dacă plata se efectuează în numerar sau prin intermediul cardurilor de credit/debit, bonurilor de valoare (cum ar fi tichetele de masă, voucherelor de vacanță, tichetele cadou, tichetele de creșă, tichetele sociale, tichetul Rabla etc.).

Comercianţii cu amănuntul au obligația utilizării caselor de marcat atât pentru vânzări către populație cât și către alte firme.

Alegerea casei de marcat presupune în cazul activităților complexe și alegerea unui software de gestiune și vânzare. În acest caz, mai întâi se alege software-ul, care apoi să determine casa de marcat recomandată de producătorii software-ului.

În cazul activităților simple se ia în considerare dacă spațiul de vânzare este dotat cu internet, astfel încât să se poată alege o casă de marcat cu legătură la internet sau cu cartelă telefonică pentru transmiterea datelor către serverul ANAF.

Pentru activități cu caracter ambulant este obligatoriu a se alege o casă de marcat portabilă cu un acumulator puternic și cu cartelă telefonică pentru conectarea cu serverul ANAF.

Activități economice scutite de la obligația utilizării caselor de marcat:

  • comerțul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de către producătorii agricoli individuali deținători de autorizație în piețe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;
  • serviciile de alimentație publică efectuate în mijloace de transport public de călători;
  • vânzarea de ziare și reviste prin distribuitori specializați;
  • transportul public de călători în interiorul unei localități pe bază de bilete sau abonamente, precum și cu metroul;
  • activitățile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă, cum sunt, de exemplu, biletele de acces la spectacole, muzee, expoziții sau biletele de participare la jocuri de noroc;
  • activitățile de asigurări și ale caselor de pensii, precum și activitățile de intermediere financiară, inclusiv activitățile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitățile de schimb valutar cu numerar și substituție de numerar pentru persoane fizice, altele decât operațiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta instituțiilor de credit, aparținând acestor instituții, precum și cele efectuate prin intermediul automatelor de schimb valutar;
  • transportul public de călători pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum și cu metroul.
  • activitățile desfășurate ca profesii liberale sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăți comerciale;
  • vânzarea obiectelor de cult și serviciile religioase prestate de instituțiile de cult;
  • comerțul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum și prin corespondență. Excepție fac livrările de bunuri la domiciliu efectuate de magazine și unitățile de alimentație publică, pe bază de comandă;
  • serviciile de instalații, reparații și întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
  • vânzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agențiile de turism;
  • furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice și termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie (inclusiv de telefonie mobilă), de poștă și curier, de salubritate, de televiziune (inclusiv prin cablu) și de internet;
  • efectuarea lucrărilor de construcții, reparații, amenajări și întreținere de locuințe;
  • serviciile medicale cu plată prestate la domiciliul sau la locul de muncă al clientului;
  • serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern și internațional, prestate de societăți comerciale persoane juridice române.

Casele cu jurnal electronic sunt fiabile, cu o multitudine de funcții și avantaje pentru utilizatori. Acestea pot memora zeci de mii de articole, pot stoca milioane de bonuri și au o capacitate a memoriei fiscale de mii de rapoarte zilnice de închidere fiscală. De asemenea, sunt dotate cu module GPRS, WiFi sau Bluetooth, pentru conectarea cu serverele ANAF sau alte dispozitive. Unele modele de case de marcat sunt prevăzute cu modul LAN, asta însemnând că se pot conecta cu serverul ANAF printr-un cablu de rețea. De asemenea, aceste case de marcat permit emiterea copiei unui bon din memoria jurnalului electronic.

Conform art. 4 alin. 12 lit. d din OUG 28/1999, utilizatorii au obligația să încheie cu furnizorii consumabilelor contracte ferme conținând clauze de livrare numai a consumabilelor de tipul și cu caracteristicile tehnice prevăzute în manualul de utilizare pentru toate modele de case de marcat. Încălcarea acestei obligații se poate sancționa cu amenzi cuprinse între 20.000 și 40.000 lei.

Dacă se închide punctul de lucru sau nu se mai desfășoară activitatea pentru care a fost necesară casa fiscală, utilizatorii au obligația să extragă memoria la o unitate service autorizată.

Atenție!! Dacă după extragerea memoriei casa de marcat cu jurnal electronic rămâne în patrimoniul utilizatorului (in cazul în care nu a vândut-o către o altă firmă), utilizatorul are obligația de a depune lunar declarația F4109.

Odată cu casa de marcat veți primi și registrele obligatorii (Cartea de intervenții și Registrul Special)

Pentru fiscalizarea aparatului fiscal, toate firmele, indiferent de forma lor juridică – PFA, SRL, CMI, I.I., etc. – trebuie să fie înrolate în Spațiul Privat Virtual (SPV) de la ANAF. Pentru această înrolare, reprezentantul firmei trebuie să dețină un certificat de semnătură electronică calificată sau să împuternicească notarial o persoană care deține un astfel de certificat.

Utilizatorii caselor de marcat fiscale au obligația să depună cu semnătură electronică următoarele declarații:

Declarația C801 pentru obținere NUI (Numărului Unic de Identificare) înainte de fiscalizare. Declarația C801 se depune în SPV împreună cu o arhivă cu extensia ”zip” care conține:

  • factura și documentul de plată care atestă achiziționarea aparatului de marcat electronic fiscal;
  • contractul de service;
  • autorizație de distribuție a casei de marcat;
  • procesul-verbal de sigilare a a aparatului de marcat electronic fiscal;
  • actul de identitate al reprezentantului legal înscris în cerere;
  • certificat constatator pentru punct de lucru sau activitate ambulantă;
  • certificatul de înregistrare;
  • declarația pe propria răspundere a utilizatorului privind locul de instalare al aparatului de marcat electronic fiscal sau, după caz, privind desfășurarea activității în regim ambulant ori în regim de taxi.

Pentru transportul alternativ, la documentele necesare se adaugă:

  • Autorizație ARR
  • Copie conformă
  • Talon auto
  • Carte de identitate auto

Declarația F4109 pentru lunile în care nu s-a emis niciun bon fiscal, chiar dacă s-au emis rapoarte Z pe zero.

Declarația F4105 pentru orice modificare: schimbarea locului de desfășurare a activității, furtul casei de marcat, vânzarea către altă firmă, distrugerea casei de marcat, etc.

Din momentul în care dosarul pentru obținerea NUI-ului a fost trimis pe e-mail, timpul de obținere depinde exclusiv de persoana care îl depune și de funcționalitatea serverelor ANAF. În condiții optime de funcționare, NUI-ul este obținut în câteva minute de la depunerea documentației în SPV, secțiunea “Depunere declarații”.

Fiscalizarea se realizează doar în prezența unui reprezentant al clientului și după ce s-a efectuat instruirea acestuia privind modul de utilizare al casei de marcat.

De preferat, este ca până la momentul fiscalizării, articolele să fie trimise de utilizator în format electronic, într-un tabel Excel, pentru a fi introduse în memoria casei de marcat, dacă aceasta este folosită independent, fără a fi conectată la un program de vânzare.

După fiscalizarea casei fiscale, vor fi completate declarațiile de instalare și Cartea de Intervenții cu data și ora fiscalizării.

Utilizatorii vor depune personal declarațiile de instalare, împreuna cu Registrul Special și Cartea de Intervenții la administrațiile financiare de care aparține sediul sau punctul de lucru, în 24h lucrătoare de la fiscalizare